صفحه اصلی عمومی و آزاد بررسی عوامل مؤثر بر کسب مهارت های اجتماعی دانش آمو

بررسی عوامل مؤثر بر کسب مهارت های اجتماعی دانش آمو

28,000 تومان
  • چکیده ،منابع و مآخذ،منابع لاتین،پرسشنامه

  • گارانتی سلامت محصول
  • تضمین کیفیت محصول
  • ضمانت قیمت محصول


مهارت هاي اجتماعي  يكي  از عوامل و اجزاء اصلی  اجتماعي شدن  افراد  درهمه ی جوامع انسانی و فرهنگ ها ست. مهارت های اجتماعی مجموعه رفتارهای آموخته شده و مورد پذیرشی است که فرد را توانا می سازد با دیگران رابطه مؤثر و مفید داشته باشد و از رفتار های نامعقول اجتماعی خودداری کند. به طور کلی عوامل مختلفی مانند خانواده، مدرسه، گروه دوستان، رسانه های جمعی و جامعه در یادگیری مهارت هاي اجتماعي نقش دارند ؛که میزان تآثیر هر کدام از این عوامل متفاوت و از جامعه ای تا جامعه ی دیگر نیز یکساننمی باشد.

در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر کسب مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهر اصفهان (با تأکید بر خانواده، مدرسه، گروه دوستان و تلویزیون) از طریق یک مطالعه ی توصیفی با استفاده از روش پیمایشی  پرداخته شده است .

جامعه آماري، کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهر اصفهان در نظر گرفته شده که تعداد آن ها بر اساس اعلام واحد آمار و بودجه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در سال تحصیلی 90- 1389  برابر با 46270 نفر می باشد .با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 384نفر انتخاب گردید . دانش آموزان با روش‌ نمونه‌گیریتصادفي و با توجّه به نواحي و مناطق شش گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان،انتخاب شدند.ابزار پژوهش، پرسشنامه ی محقق ساخته در زمینه ی مهارت های اجتماعی می باشد که از روایی صوری و محتوایی  برخوردار بوده و پايايي آن با استفاده از روش ضريب آلفاي كرانباخ  برابر با  75/0  محاسبه گردیده که در سطح بالایی می باشد. براین اساسپنج فرضیه تدوین شده، که از طریق آزمون تحلیل واریانس (آنوا) و آزمون تحلیل رگرسیونمورد بررسی و آزمون قرارگرفته است. نتایج حاصل از تحقیق نشان دهنده این است  کهبر اساس آزمون تحليل واريانس متغیرهای خانواده، مدرسه، گروه دوستان  و مهارت های اجتماعی ؛ می توان  نتیجه گرفت  بين این متغیر ها و متغیر مهارت های اجتماعی رابطه ی معنی داری وجود دارد و هر سه متغیر بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تأثیر دارد. اما بر اساس آزمون تحليل واريانس متغیر تلویزیون و مهارت های اجتماعیبه این نتیجه می رسیم كه بين تماشای تلویزیون و مهارت های اجتماعی دختران رابطه ی معني داري وجود ندارد و لذا  تلویزیون بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تأثیر ندارد.

واژگان کلیدی :مهارت های اجتماعی، رشد اجتماعی، تربیت اجتماعی، خانواده، مدرسه، گروه دوستان، رسانه های جمعی، تلویزیون

فرمت فایل:
حجم فایل:
تعداد فایل: